.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دختران آي سي تي روستاي قرنآباد
دختران آي سي تي روستاي قرنآباد

"دختران آي سي تي روستاي قرنآباد، چهره روستا و مناسبات را تغيير داده اند."

نام دختران آي سي تي را اعظم بتياري، مدير اولين مرکز جامع خدمات فن آوري اطلاعات و ارتباطات (آي سي تي) روستايي عنوان مي کند.
در 20 کيلومتري شهر گرگان بيش از 30 زن از اهالي روستاي قرن آباد در مرکز خدمات فن آوري اطلاعات و ارتباطات کار مي کنند و اين روستا را اينترنتي کرده اند.
بتياري خودش ليسانس زبان و ادبيات فارسي دارد اما حالا در عرصه فن آوريهاي ارتباطي در روستاي قرن آباد حرفي براي گفتن دارد. خبرگزاري زنان ايران با او در فرصت کوتاهي که به نمايشگاه کارآفريني ديجيتالي آمده بود، درباره تاثير ورود فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي در وضعيت دختران روستايش صحبت کرده است.
بيشتر غرفه هاي اولين نمايشگاه کارآفريني ديجيتالي در اختيار صنايع سنگين همچون صنعت خودروسازي بود. در يکي از راهروهاي باريک اين نمايشگاه چند دختر روستايي در غرفه شان ايستاده اند و کتاب هايي درباره آيتي، تشريح فعاليت مرکز آي سي تي روستاي قرن آباد را منظم چيده اند که رهگذران بيش از اين که متوجه اين کتابها شوند، متوجه دختران جواني مي شوند که خيلي مسلط و آشنا به زبان کامپيوتر و اينترنت با آنها صحبت مي کردند.
بتياري مي گويد: "ما کار از راه دور را در روستا ترويج کرده ايم. يعني پشت سيستم مي نشينيم و از آنجا با ارگانها، نهادها و شرکت هاي دولتي و خصوصي در ارتباط هستيم. بدون آن که هزينه اي براي سفر پرداخت کنيم."
او از قرارداد جديدش مي گويد: "قرار است در چهار حوزه مشتري محوري، کاتاليسمي، پليمري و غيرپليمري براي شرکت پتروشيمي فعاليت کنيم.
اين قرارداد 12 ماهه است و ما زمان مقرر کار را تحويل مي دهيم. زماني که مرکز آي سي تي روستاي قرن آباد شروع به کار کرد تنها هدفش ارايه خدمات به روستاييان بود; حالا بيشتر کارهاي اداري در اين مرکز انجام مي شود و خيلي کم پيش مي آيد يک کشاورز اهل قرن آباد شال وکلاه کند و به گرگان برود تا قبض هاي مختلف آب، برق و... را پرداخت کند."
بتياري ادامه مي دهد که حتي صدور کارت ملي و کارت سوخت هوشمند هم از داخل همين مرکز و توسط اين دختران انجام شد.
"قرن آباديها به اينترنت علاقه زيادي دارند." اعظم بتياري براي تاييد اين حرفش مي گويد: "99 درصد اهالي اين روستا با اينترنت آشنا هستند و زبان کامپيوتر را مي دانند."
او همچنين از گرايش بالاي دبيرستاني ها به ويژه دختران به اينترنت مي گويد: "بيشتر دختراني که به اين مرکز مي آيند، وبلاگ دارند حتي وبلاگ هاي تخصصي. مثلا دختري که به رياضي علاقه مند است هر روز به اينجا مي آيد تا وبلاگش را که در حوزه رياضي است، به روز کند."
"مبناي اوليه تشکيل مرکز آي سي تي روستاي قرن آباد انجام تحقيقات بوده است." دختر جوان 23 سالهاي که همراه تيم کارآفرينان ديجيتال از قرن آباد به اين نمايشگاه آمده است از انگيزه اش مي گويد: "به گرگان لقب طلاي سفيد را داده اند آن هم به خاطر پنبه هاي مرغوبش. پدرم هم يک پنبه کار است، اما محصول پنبه اش نامرغوب بود و دايما از من سوال مي کرد که چرا پنبه هاي من آفت زده هستند؟"
انسيه هم در پي يافتن اين سوال و حل مشکل پدر کشاورزش به اينترنت متوسل مي شود: "متاسفانه از سايت هاي ايراني نتوانستم اطلاعات مناسبي درباره پنبه به دست بياورم در حالي که سايت هاي خارجي توانستند سوال هاي مرا جواب دهند و من به فکر ايجاد يک بانک اطلاعاتي درباره پنبه افتادم."
ارتقاي کيفيت محصولات کشاورزي و حل مشکلات روستاييان قرن آباد، ظاهر دستاورد اين مرکز است، اما به گفته هيات همراهان اين مرکز که از قرن آباد به نمايشگاه کارآفريني ديجيتالي آمده بودند، حالا فضاي روستايشان تغيير کرده است.
بتياري مي گويد: "هر چند ما با روش هاي مدرن زندگي آشنا مي شويم، اما اين به معني رها کردن سنتهاي خوبمان نيست. هر چند با شروع فعاليت اينترنتي روابط فرهنگي و اجتماعي تغيير کرده و ديگر خبري از تعصب هاي کور و جاهلانه نسبت به زنان نيست."

زنان، کارآفريني ديجيتال و توليد ثروت

"اين روزها حجم بالاي توليد ثروت از طريق کارآفريني ديجيتالي در کشورهايي همچون چين و هند و حضور زنان در اين صنعت نشان داده که زنان در توليد ثروت نقش مهمي مي توانند داشته باشند."
اين را پريدخت ورشوچي، مدير پروژه تجارت الکترونيک يکي از شرکت هاي خودروسازي مي گويد. او هم غرفه هايي از نمايشگاه کارآفريني ديجيتالي را براي عرضه کارهايش اختصاص داده است. يکي از معدود غرفه هايي که همه پرسنلش زن هستند; چرا که اين پروژه يعني راه اندازي تجارت الکترونيک در يک شرکت خودروسازي را زنان صنعتگر راه اندازي کرده اند."
ورشوچي مي گويد:"نمايشگاه کارآفريني ديجيتالي مي خواهد به جامعه دوباره يادآوري کند که اين عرصه چقدر مي تواند اشتغالزايي کند و ثروت کشور را افزايش دهد."
براي اولين بار است که همايشي با نام همايش ملي کارآفريني ديجيتالي در کشور برگزار شده و شرکت هاي صنعتي که بخش ديجيتال دارند در اينجا حضور دارند.
ورشوچي هم به عنوان اولين مدير پروژه تجارت الکترونيک معتقد است تاکنون هيچ شرکتي در ايران وارد تجارت الکترونيک نشده است.
اما او در اين طرح قصد دارد خريد و فروش قطعات يدکي خودرو را به طور کامل از طريق شبکه انجام دهد و همه همکارانش را هم از روي عمد از زنان انتخاب کرده است: "زنان را براي فعاليت تجارت الکترونيک انتخاب کردم چون اين کار جديد است و صبوري خاصي مي خواهد اينکه بتواني "نه"ها را بشنوي، اما مصمم جلو بروي."
عاطفه توسلي، 29 ساله که تحصيلاتش را در رشته مهندسي سيستم بهره وري تمام کرده، از همکاران پروژه تجارت الکترونيک اين شرکت خودروسازي است.
او معتقد است که زنان براي کار در صنعت آي تي پتانسيل بالايي دارند: "آي تي صنعت جديدي است که بايد روحيه مقاومت در برابر تغيير کمتر داشته باشي که اين روحيه در زنان بيشتر است و زنان انعطاف بيشتري از خود نشان مي دهند."
او ادامه مي دهد: "الکترونيک برنامه ريزي را وارد زندگي مي کند، بهره وري از زمان را بالا مي برد و در نهايت آرامش را به زندگي هديه مي کند که کارآفريني ديجيتالي سمبل بهره وري است."
در همين حال تعدادي از بازديدکنندگان غرفه تجارت الکترونيک اين شرکت خودروسازي، زناني بودند که سوال هاي فني و حرفه اي مي پرسيدند.
توسلي به اين زنان اشاره مي کند: "اين سوالها نشان مي دهد که چقدر زنان در اين عرصه پيشرفت کرده اند."
با يکي از اين بازديدکنندگان درباره حضور زنان در آي تي صحبت مي کنم. او که تحصيلکرده رشته مديريت بازرگاني است، مي گويد: "در صنعت آي تي تبعيض هاي جنسيتي کمتر از ساير عرصه هاي صنعتي ديده مي شود. چون حضور فيزيکي در اولويت نيست و شما مي تواني در خانه و پشت کامپيوتر بنشيني و آنچه مهم مي شود کيفيت کار است. اينجاست که بحث دانايي محوري و شايستگي مطرح مي شود و جنس موضوعيت خود را از دست مي دهد."


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 13 آذر 1387
من بنوبه خود وظيفه مي دانم كه از جناب آقاي استاد بزرگوار وگرانقدر دكتر علي اكبر جلالي پدر فناوري اطلاعات كه اتفاقا"اهل همين روستا ست تشكر ويژه وقدر داني مي كنم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.